Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 22

Onderwerp: Onderdelen kopen in een niet eu-land? Dit zijn de kosten

Spammer Power User GeenIdee's Schermafbeelding
    Registratie
    Aug 2007

Lightbulb Onderdelen kopen in een niet eu-land? Dit zijn de kosten

Heren, en dames

Tijdje terug was er nog ergens de vraag hoe het zat met importeren van onderdelen en de kosten daarvan.

Zelf koop ik ook geregeld iets in het buitenland, soms japan, voornamelijk amerika, en dit keer ben ik in gevecht met TNT omdat ik te veel heb moeten betalen.

Omdat ik in gevecht ben, en er wat brieven heen en weer gaan, ben ik wat wijzer geworden over de extra kosten. Niet dat ik fout zat, nee ik zit nog steeds te wachten op reactie, en het geld wat ik te veel heb betaald. Hoe dan ook, ik wil dit graag met jullie delen.

Kosten onderdelen importeren uit het buitenland

Als eerste een citaat uit een brief, en mogelijk ook te vinden op internet:

Over zendingen welke verzonden worden uit een land buiten de Europese Unie (EU) is in beginsel belasting, zijnde douanerechten (voorheen invoerrecht), omzetbelasting (BTW), accijns e.d. verschuldigd. Deze belastingen zijn verschuldigd o.g.v. wettelijke maatregelen, welke zijn opgenomen in het communautair douanewetboek. Deze belastingen worden dan ook in het land van bestemming geheven.

uitzonderlingen hiervan zijn:
    • zendingen met een geringe waarde, dit zijn comerciële zendingen welke de waarde van 22,00 euro niet overschrijfen.
    • zendingen van particulier aan particulier waar geen betaling of andere vergoeding tegen over staat en een waarde van 45,00 euro niet overschrijden.
    • tevens geldt voor de bovengenoemde uitzonderingen dat deze geen accijnsgoederen mogen bevatten.

Wat ik ook opmaak uit de brief is het volgende:

Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150,00 euro is er douanerecht bij invoer verschuldigd.

Dus, is de zending een bestelling met een waarde boven de 22 euro, of van een particulier boven de 45 euro, dan moet er BTW worden betaald.

Is de waarde van de zending meer dan 150 euro, dan moet er naast BTW ook dounerechten (invoerrechten) worden betaald.

That's it!

Maar!

TNT rekent 12,50 euro inklaringskosten, deze komen boven op de BTW en douanerecht.
    FedEx en UPS maken volgens mij gebruik van andere kosten. Zo is mij enkel een keer 10,64 doorbelast.

Verdere uitleg douane rechten en BTW plus een rekenvoorbeeld

Om het voorbeeld even bij TNT te houden. Word je zending bijvoorbeeld uit de US via USPS verstuurd, dan zal TNT dit in nederland namelijk afhandelen.

douane recht en btw, hoe worden die berekend?

Om te beginnen, worden zowel de BTW als Douane rechten berekend over de waarde van de zending EN de kosten van vervoer, verpakking e.d. Met andere woorden, de waarde van de zending plus de verzendkosten.

Daarnaast is het mooie van het verhaal, dat ze de BTW niet alleen over de waarde van de zending en verzendkosten worden berekend, maar die kosten worden ook nog eens verhoogd met 3,5%! Deze 3,5% word douane recht genoemt

Op een rijtje:

Je bestelling is van een bedrijf in een niet EU land boven de 150 euro.

-waarde van het pakketje + de verzendkosten
    -Over die uitkomst word douane recht berekend, dit is 3,5%
    -over de zelfde uitkomst + de douanerecht (de 3,5%)
    -De uitkomst van voorgaande regel + 19% BTW
    -en tot slot nog eens 12,50 voor de TNT

Reken voorbeeld

Ik heb de bedragen van het reken voorbeeld in euro's. Wanneer je iets besteld in een ander land zul je de waarde om moeten rekenen naar euro's

- Waarde van de zending: 500
    - Verzendkosten: 75 euro
    - TNT inklarings kosten: 12,50

Eerst waarde + verzend kosten

500 + 75 = 575 euro

douane recht 3,5% (2 manieren)

manier 1

575 x 1,035 = 595,13
    595,13 - 575 = 20,13
    manier 2

575 : 100 x 3,5 = 20,13

BTW

575 + 20,26 = 595,26
    595,26 : 100 x 19 = 113,10

totale kosten bij invoer

Douanerecht: 20,13
    BTW: 113,10
    Belasting totaal: 133,36
    Inklaringskosten: 12,50

Totaal te betalen:

20,13 + 113,10 + 12,50

€145,73

Nou, ik hoop dat dit duidelijk is en dat jullie hier wat aan hebben, zo niet, dan heb ik dit voor niks geschreven.

Zie wel wat er met het topic gebeurt
    Laatst gewijzigd door GeenIdee; 09-12-10 om 19:13.

Senior Member Starter
    Registratie
    Aug 2010

Standaard

Zo die kosten zijn niet misselijk.
    Duidelijk verhaal!

Skyline Club Member Power User Resetter's Schermafbeelding
    Registratie
    Jul 2009

Standaard

Mja als het uit het buiteland moet komen (buiten de eu) gewoon met UPS of FedEx want tnt naait je aan alle kanten, er is een reden waarom ik alleen nogmaal verzekerd verstuur, gezien die sukkels alles kwijt raken.

Skyline Club Member Starter
    Registratie
    Feb 2010

Standaard

even dit topic onder de aandacht brengen.

nu heb ik een maf gekocht via ebay en is afkomstig uit japan kosten 70 euro verzenden is gratis volgens advertentie.
    Nu had ik een briefje in de bus van TNT dat er niemand thuis was,maar op het briefje stond ook een bedrag van 34 euro moest worden betaald maar als ik het verhaal hier boven lees is het bedrag niet echt reeel lijkt mij of heb ik het mis??.
    Heb mij ook wel eens laten vertellen dat bepaalde dingen zoals onderdelen er geen belastingen of invoerrechten over betaald hoeft te worden??

Skyline Club Member Skyline Freak
    Registratie
    Apr 2007

Standaard

Lang leven TNT, mag je lekker een brief invullen en aangeven wat het precies is, en via hun "database" site met namen en objecten en welke prijzen daarvoor gelden is zo vaag.

Veeeeel succes

Registratie
    Feb 2010

Standaard

heb net even op de site gekeken van TNT maar het wordt je gewoon ontmoedigd om er werk van te maken:

Als u zich niet kunt vinden in de door TNT Post uitgetrokken heffingen dan wel dat u van mening bent dat de bewuste goederen onder de verkeerde goederencode zijn ingedeeld, kunt u een verzoek om teruggaaf of bezwaarschrift indienen en sturen naar:

TNT Post Pakketservice
    T.a.v. KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

Binnen 10 dagen stuurt TNT Post Pakketservice een schriftelijke bevestiging van ontvangst van het bezwaarschrift. Indien gegrond dient TNT Post Pakketservice dit bezwaarschrift vervolgens in bij de Belastingdienst Douane. De Douane streeft ernaar te reageren binnen 8 weken, maar we vragen mensen rekening te houden met een reactietijd van 3 tot 4 maanden.

Vergeet niet bewijsstukken mee te sturen en/of een gedegen onderbouwing te geven waaruit u de werkelijke waarde van de goederen kunt aantonen.

Skyline Club Member Skyline Freak
    Registratie
    Apr 2007

Standaard

Zie je.. en dan zeggen ze na onderbouwing of wat dan ook, dat het niet zo is. En mag je het alsnog betalen...

Spammer Power User GeenIdee's Schermafbeelding
    Registratie
    Aug 2007

Standaard

@ barry, ik kom uit 25 euro ofzo.

dit is niet zo schokkend maar als je er werk van maakt kan t lang duren. Ik heb ook me geld nog niet

Registratie
    Feb 2010

Standaard

sorry voor de late reactie maar er staat toch echt 34 euro op het papiertje van tnt?

Trader Power User ATS Imports's Schermafbeelding
    Registratie
    Aug 2007

Standaard

bedankt voor het posten van dit topic, kan ik nu mensen hier naar verwijzen als ze aan me vragen: wat kost dat bij jou? 100 euro, Maar ik heb gekeken en in japan kost het 89 euro dus kun jij het daar ook voor leveren
    Beller is sneller!!

ATS Imports, Cars, Parts, Tuning, Service, Transport and more!

Drift, Track, Drag and Street
    http://www.facebook.com/AtsImports

Info or orders?
    mailto:Info@AutobedrijfATS.nl

Tel: 0031610908971

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Gunstige stand pond, slim om onderdelen in te kopen?
    Door bartjuhbb in forum Offtopic forum
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 30-06-16, 13:49
  2. Koplampen R33 GTST spec2 die niet dof zijn! op slot!
    Door Ali_Skyline in forum Onderdelen gezocht
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 14-06-14, 07:48
  3. hicas problemen auto kopen of niet?
    Door turbod16 in forum Technical
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 31-05-12, 12:48
  4. Reacties: 15
    Laatste bericht: 25-12-08, 12:31
  5. Porsche kan niet tegen zijn verlies.
    Door rv in forum Offtopic forum
    Reacties: 8