Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 17

Onderwerp: How-to: oliekoeler monteren en installeren

Spammer Power User
    Registratie
    Jun 2007

Standaard How-to: oliekoeler monteren en installeren

Oke hier een topic over hoe je je oliekoeler kunt monteren.

Tip van flip : zorg er voor dat je echt alles bij de hand heb, het is totaal niet wenselijk dat als je de auto op de krik heb en je olie al in een teil heb liggen dat je er achterkomt dat je spullen niet heb.

Misschien ook wel handig om direct een oliedruk meter te installeren?

Wat heb je nodig:
    * 5 Liter olie (better safe than sorry
    * Krik (orginele nissan krik heb ik gebruikt)
    * Bokjes
    * steeksleutel 18 (drain plug)
    * koperen carterplug
    * opvang bak (denk er aan er komt minstens 4,5 liter uit zorg dat je dit kunt opvangen en neem niet een te kleine bak dit geeft knoeien en dat willen we nie
    * iets om de oude olie in op te slaan na het aftappen (2 x oude ruitenvloeistof kannen deden het voor mij)
    * trechter voor de oude olie (hier heb ik gewoon een fles voor gebruikt)
    * trechter nieuwe olie (3 euro bij de halfords heb je een trechter met een filtertje erin
    * nieuw olie filter
    * carton om op te liggen en om ervoor te zorgen dat je niet knoeit op je oprit
    * Olie filter tang (kijk dit is nu een zo een ding wat je ga vergeten en je je filter er niet afkrijg met de hand, sta je dan met een leeg blok , auto op de krik en kan je niet verder, dingen kosten 6 euro dus dat is de moeite)
    *olie koeler kit

Er word op het engelse forum aangeraden de olie eerst iets warm te laten worden door de motor te laten draaien, niet heet gewoon iets warm. Dit zorgt ervoor dat de olie er makkelijker uitstroomt.

Stap 1:
    Auto op de krik zetten, krikken vanaf de passagiers kant want.....de drainplug zit aan de bestuurders kant. Op deze manier pak je alle olie

Het is verstandig de opgekrikte auto te ondersteunen met een bok en de achterwielen te blokkeren zodat hij niet weg zou kunnen rollen.

Stap 2:
    Opvang bak plaatsen onder de drainplug

Stap 3:
    Olie dop op het blok losdraaien

Stap 4:
    drainplug losdraaien en de olie laten lopen. Let er wel op zodra de olie kan ontsnappen zal het eruit komen, in de meeste gevallen zal de plug ook in de teil vallen Mag je lekker met je handen in de olie zoeken

Stap 5:
    Laat alle olie er rustig uitlopen dit kan zeker wel 10 minuten duren.

Stap 6:
    Als alle olie uit het blok is doe je een nieuwe carter ring (O ring, koperen washer ring) om de plug en draai je deze weer terug de carterpan in, draai deze goed vast, je wil niet dat deze los trilt of wat.

Stap 7:
    Nu alle olie uit het blok is, de plug met de "o"ring onder weer gemonteerd is is het tijd voor het olie filter.
    Het filter zit onder bij het blok. Ik denk dat in de meeste gevallen deze erg vast zit en niet met de hand los te draaien is dus......tijd voor een speciaal gereedschapje de olie filter klem,tang dingetje

de tang ( is er in vele soorten en maten):

stap 8
    Draai het orginele filter los en vang de daarbij vrij komende olie op.

stap 9
    bepaal de plek waar je je olie koeler wilt hebben. Een toch wel favorieten plek is deze:

Je kunt de leidingen alvast op het koel element aansluiten waarna je deze aan de auto monteert.

stap 10:
    Plaats de beugel en de plate van je relocation kit voor het filter, ik heb bij mij voor deze plek gekozen.

Stap 11:
    plaats het nieuwe filter op de plate.

Ik heb bij mij gekozen voor een kleiner honda filter, dit zodat de kap nog wel dicht kan. Omdat je bij de skyline toch iedere 6000 km je olie moet vervangen maakt het niet veel uit dat je nu een kleiner filter gaat toepassen.
    Het zelfde als bij een orgineel filter smeer je de rubbere ring in met wat olie zodat deze bij het aandraaien niet gaat opkruipen.

Draai nu het filter op de plate, deze dient handvast te worden aangedraaid (handvast is zover je met 1 hand kunt aandraaien, als je het niet vertrouw kun je met de fiter sleutel hem nog een kwart slag aandraaien.)

stap 12 :
    Sluit nu de leidingen aan op de filter plate.

stap 13
    Nu je de koeler en de filter geplaatst heb kun je de sandwichplate gaan monteren.
    Bij mijn autobahn kit zaten 2 fittingen op het eerste gezicht 2 gelijke maar naar ze bij elkaar te hebben gehouden is er wel degelijk verschil, een is groter als de ander. Voor de r33 heb je de kleineste van de 2 nodig. (test dit ook van te voren even op je draad van het blok zonder dat deze al in de plate zit.)
    Gevolg van een te grote fitting is dat je plate eraf lazert en je 4 liter olie over je oprit heb liggen en believe me dat is geen pretje

Draai na controle de kleine fitting in de plate (bij de autobahn kit is de kant waar je de moer aandraait ook dikker van de kleine fitting dan van de grote, dop 30 should do the trick.) Kneiter strak is nergens voor nodig gewoon goed vast.

stap 14:
    Net als bij een filter smeer je ook hier de rubbere ring van de plate even in met olie

Stap 15:
    monteer de plate.
    Nu kun je de sandwich plate op het blok draaien. Draai deze goed vast maar absoluut niet met grof geweld, je voelt vanzelf wel als deze goed vast zit.

stap 16:
    sluit de leidingen aan op de sandwichplate. Draai deze goed aan.

Nu je het systeem weer sluiten heb gemaakt kun je het blok weer vullen met olie.

Omdat je weet dat er 4,5 liter in gaat vul je het blok voor 3/4.

Haal de stekker op het blok los zodat je de auto wel kunt laten aanslaan maar niet kunt starten.

laat hem voor zo 20 seconden aanslaan en zet de auto dan weer uit.

Klik nu de stekker terug en start de auto. Laat deze zo 5 minuten lopen en zet dan de motor weer af.

Na een 15 minuten afkoelen van de motor is de meeste olie wel gezakt en kun je peilen hoeveel olie er nu in het blok zit.
    Vul de olie bij totdat het peil bij de H op de peil stok staat.

door dat er nu leidingen en een koeler gemonteerd zijn betekend dit dat er iets meer olie in het systeem moet. D.m.v de peil stok kun je dit controleren.

Bij deze heb je je koeler met relocation kit gemonteerd.

In grote lijnen kun je zeggen dat van de 2 aansluitingen op de sandwichplate er 1 leiding naar de koeler gaat, de andere leiding vanuit de koeler gaat naar het filter. vanaf het filter gaat er een leiding terug naar het blok en is ht cirkeltje weer rond
    Laatst gewijzigd door chiba_kun; 10-04-10 om 12:24.

Mik
    Guest

Standaard

Goedzo DJM, kan ik mooi je raad opvolgen! haha
    Heb hem al tijden liggen, maar nog niet gemonteerd lol

Senior Member Starter
    Registratie
    Apr 2007

Standaard

* Olie filter tang (kijk dit is nu een zo een ding wat je ga vergeten en je je filter er niet afkrijg met de hand, sta je dan met een leeg blok , auto op de krik en kan je niet verder, dingen kosten 6 euro dus dat is de moeite)
    Mocht je toch alsnog niets hebben liggen kan je eventueel een oude riem gebruiken werkt ook!

Spammer Skyline Freak
    Registratie
    Mar 2007

Standaard

Yep ziet er netjes uit .

Maar eh , auto netjes op de krikpunten opkrikken.

En mischien tip, let op bij de relocation instaleren dat de toevoer en afvoer van de olie niet door elkaar gehaald worden.

Verder idd nogmaals netjes geschereven volgens mij ,als ben ik er maar even doorheen gevlogen dus als ik iets verkeerd gezien/gelezen hebt sorry.

Skyline Club Member Skyline Freak Eddie's Schermafbeelding
    Registratie
    Jun 2006

Standaard

Goed stukje Dave- even een sticky van gemaakt en opgeschoond. 8)

Cheers, Eddie

Skyline Club Member Skyline Freak
    Registratie
    Mar 2007

Standaard

Ziet er heel goed uit. Enig idee in hoeverre deze instructies toe te passen zijn op een r33 GT-R?

Senior Member Starter
    Registratie
    Oct 2007

Standaard

dat werkt op elke auto hetzelde, tis geen rocket science ofzo.

ik heb nu twee van die autobahn sets gemonteerd op auto's beide hadden 1 lekke slang. Let hier goed op!!!

Skyline Club Member Skyline Freak Stampertje86's Schermafbeelding
    Registratie
    Jan 2009

Standaard

Mss ook een nuttige tip :

aangezien niet iedereen beschikt over een brug
    en je dan met de krik aan het werk gaat..

pak een niet al te hoge opvangbak
    zodat je de auto even kunt laten zakken
    (hij goed recht of met olie-plug omlaag staat)

zodat de oude olie er ook goed uit kan lopen

[kleinste rotzooi in de olie, kan je turbo fataal worden]

Addict Skyline Freak pepijn's Schermafbeelding
    Registratie
    Jan 2007

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stampertje86
    Mss ook een nuttige tip :

aangezien niet iedereen beschikt over een brug
    en je dan met de krik aan het werk gaat..

pak een niet al te hoge opvangbak
    zodat je de auto even kunt laten zakken
    (hij goed recht of met olie-plug omlaag staat)

zodat de oude olie er ook goed uit kan lopen

[kleinste rotzooi in de olie, kan je turbo fataal worden]
    wat dacht je van gewoon meteen nieuwe olie pakken nooit je oude er weer in gooien

Spammer Skyline Freak mlieffering's Schermafbeelding
    Registratie
    Jul 2008

Standaard

Pepijn, je leest denk ik verkeerd :P
    Er blijft namelijk altijd wel een klein beetje olie in het carter zitten, hier kan dan nog wat troep in zitten

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. How To: Monteren van oliekoeler op een RB25DET
    Door playboy in forum How-to's en FAQ
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 11-11-16, 21:43
  2. Oliekoeler
    Door Godzilla1 in forum Onderdelen verkoop
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 28-06-15, 12:42
  3. Oliekoeler
    Door Kenji in forum Onderdelen verkoop
    Reacties: 7