Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 27

Onderwerp: Importeren naar BelgiŽ uitgelegd

Beginnende gebruiker Beginner
    Registratie
    Nov 2014

Standaard Importeren naar BelgiŽ uitgelegd

Het importproces van mijn wagen heeft onnodig lang geduurd, 9 maand om precies te zijn.
    Er is ook weinig informatie te vinden over wat je nu juist allemaal nodig hebt.
    Daar komt nog eens bij dat op de vele overheidsdiensten die je voorbij moet de helft er ook echt geen flauw van idee heeft.
    Ik ga dat hier zo goed en duidelijk mogelijk proberen uitleggen wat je nodig hebt en hoeveel het kost.
    Uiteraard moet je eerst de wagen gaan aankopen bij een importeur voor je hem inklaart.

1. De douane

Hier ben ik 3 keer moeten terug gaan omdat ze niet wisten welk papier ik nodig had.
    Ik moest kunnen bewijzen dat de importtaksen om de EU binnen te komen betaald waren.
    Mijn wagen kwam binnen in de EU bij Torque GT in Engeland, dus ik moest een Engels importdocument hebben.
    Als je de wagen gaat kopen, vraag naar dat document, als hij in Nederland de EU binnen komt gaat dat er anders uitzien dan een Engels document.
    Maar je hebt het nodig want op dat document staat dat je importtaks betaald is, je kan hem ook nogmaals betalen in BelgiŽ maar dat zou nogal dom zijn.
    De aankoopfactuur moet je ook bij je hebben, of het ook zonder kan omdat je hem particulier kocht weet ik niet.

Dus : - aankoopfactuur
    - importdocument

2. Schouwen en opmeten

Van deze wagens bestaan geen technische fiches en Nissan BelgiŽ wil zich daar ook niet mee bezig houden dus moet er een worden opgemaakt.
    Mijn wagen was origineel en daar hebben ze weinig van gezegd maar ik denk als je op schouwing toekomt met een volledig getunde Skyline waar nog maar weinig originele stukken opzitten dat het gewoon een resolute nee zal zijn.
    Politie is zich er ook al tegen beginnen verzetten en dan moet de wagen terug origineel voor "overdreven motortuning".
    Als je dat hier moet laten doen verkoop je hem beter naar het buitenland en koop je een andere die wel origineel is.
    Voor de schouwing zelf zijn er een aantal dingen die moeten gebeuren :
    - mistlicht achteraan toevoegen
    - koplampen aanpassen, de hoek wegnemen uit het lichtbeeld is genoeg
    - indien xenons moet je een sproeiinstallatie hebben om deze te reinigen, ik heb er zelf eentje gemaakt was redelijk simpel

Als je dit allemaal gedaan hebt zou het in orde moeten zijn, bij mij moesten er nog lelijke rode reflectoren op achteraan, de 2e keer door de schouwing heb ik ze eraf gehaald en ze hebben er niets van gezegd.
    Dus het kan dat je nog een beetje last krijgt met wat onozele dingen, haal ze er gewoon af eens hij gehomologeerd is ( niet het mistlicht en de koplampsproeiers uiteraard, die moeten blijven ).
    Uiteraard moet de wagen ook technisch in orde zijn om op straat mee te kunnen, remmen, ophanging, carosserie, de normale keuring dus eigenlijk.

Dan wordt hij ook nog opgemeten, dat was een uur en half werk ongeveer en koste 170EUR.
    Hij moet hier ook geschouwd worden met garageplaten dus daar zal je iemand voor moeten betalen tenzij je die zelf hebt.

3. De schouwing stuurt de papieren op naar de DIV

Voor ze aan je dossier beginnen krijg je een rekening van 150EUR. Betaal deze meteen want als ze niet betaald is starten ze niet met de homologatieprocedure.
    Wat later kreeg ik ook nog een rekening van 15EUR van de DIV, geen idee waarom ik heb ze gewoon betaald.
    De schouwing regelt zowat alles voor de rest, wat je wel nodig hebt is een technische fiche en dat is heel lastig want zoals gezegd doen ze die in BelgÔe niet.
    Op deze technische fiche moet een stempel en handtekening van Nissan zelf en is eigenlijk gewoon een papier met de afmetingen en het vermogen op.
    [IMG][/IMG]
    Dat ziet er zo uit, misschien kan je voor jouw R34 GTT zelfs dit papier gebruiken, mij heeft het 100EUR gekost.
    Je hebt ook je aankoopfactuur nodig, de papieren van de douane en de papieren die de schouwing heeft opgemaakt.
    Eigenlijk moet je gewoon alles afgeven op de schouwing en ze sturen die op voor je, of dat hebben ze toch bij mij gedaan.

4. Wachten

In dit geval is geen nieuws goed nieuws, als de schouwing belt of mailt is dat ofwel omdat de papieren in orde zijn of omdat er iets niet bij zit.
    In mijn geval was dat vooral omdat die technische fiche er niet bij zat, je kan ook naar de DIV bellen om wat achter hun veren te zitten.
    Geen idee of dat helpt, ik heb het niet gedaan en vond dat het nog relatief snel ging eens al het papierwerk erbij zat.

5. Nogmaals schouwing

Ik had verwacht dat het een administratieve schouwing ging worden maar je moet je inschrijvingspapieren hebben voor de verzekering.
    Schouwing voor verkoop dus. De wagen is in deze instantie al is door de schouwing geweest dus dat zou geen probleem mogen zijn.
    Waar je wel moet op letten is, als je een kleine nummerplaat wil moet je dat vermelden op de schouwing.
    Ze kunnen daar wel heel lastig over doen maar als het niet op je papier staat kan de verzekeraar enkel de normale maten aanvragen.

6. Laten inschrijven bij de verzekeraar

Zoals met elke gewone wagen eigenlijk, de verzekeraar regelt dat voor je.
    Even wachten op de platen wel nog.

Opmeten : 170EUR
    DIV 1 : 150EUR
    DIV 2 : 15EUR
    technische fiche : 100EUR
    1 x schouwing : 60EUR
    2de x schouwing : 60EUR

Totaal : 575EUR

Gewapend met deze informatie denk ik dat je het importproces kunt herleiden tot minder dan de helft van mijn 9 maanden.
    Eventuele vragen zal ik zo goed mogelijk proberen beantwoorden.
    Laatst gewijzigd door OpstalCity; 26-08-16 om 18:18.

Skyline Club Member Starter Yannixx's Schermafbeelding
    Registratie
    Feb 2014

Standaard

Zeer mooie uitleg, velen zullen je hiervoor dankbaar zijn. Het is wat gelijkaardig verlopen zoals bij mij (ook een r34 gtt) enkel het opmeten werd bij mij niet gedaan dus hiervoor heb ik ook niet moeten betalen. Waar ze wel bij mij moeilijk over deden was de uitlaat, deze had namelijk een Blitz Nur Spec einddemper en ze zeiden het is niet origineel dus moest ik een stock uitlaat aanschaffen. Velen doen er niet moeilijk over maar sommige blijkbaar wel.

Geef je ook 100% gelijk op het punt dat je best geen Skyline koopt met te veel modificaties. Ze doen echt over het kleinste moeilijk. Als je dan afkomt met een volledige nieuwe ophanging met schroefset, 10 inch brede wielen, volledig herbouwde motor met topmount en een rolkooi dan zal je toch wel een klein fortuin mogen uitgeven om alles standaard te maken.

Wat mij het meeste is verbaasd is de technische fiche, echt een mooie prijs. Hoe ben je daar aangeraakt? Ik denk dat voor velen dit het grootste probleem is, als je dit meteen kan bemachtigen kan je eender welke Skyline namelijk op een dikke maand invoeren (als je een goede stock skyline hebt). Dat attest was namelijk mijn grootste probleem, heb er een halfjaar op moeten wachten.

ps. als je bij de duane gaat vraag voor het vignet 705, dan weten ze meteen waarvoor je daar bent. Zeker de aankoopfactuur/verkoopsovereenkomst en inschrijvingsbewijs niet vergeten. Kost maar 10 cent of zo

Registratie
    Nov 2014

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yannixx Bekijk Berichten
    Zeer mooie uitleg, velen zullen je hiervoor dankbaar zijn. Het is wat gelijkaardig verlopen zoals bij mij (ook een r34 gtt) enkel het opmeten werd bij mij niet gedaan dus hiervoor heb ik ook niet moeten betalen. Waar ze wel bij mij moeilijk over deden was de uitlaat, deze had namelijk een Blitz Nur Spec einddemper en ze zeiden het is niet origineel dus moest ik een stock uitlaat aanschaffen. Velen doen er niet moeilijk over maar sommige blijkbaar wel.

Geef je ook 100% gelijk op het punt dat je best geen Skyline koopt met te veel modificaties. Ze doen echt over het kleinste moeilijk. Als je dan afkomt met een volledige nieuwe ophanging met schroefset, 10 inch brede wielen, volledig herbouwde motor met topmount en een rolkooi dan zal je toch wel een klein fortuin mogen uitgeven om alles standaard te maken.

Wat mij het meeste is verbaasd is de technische fiche, echt een mooie prijs. Hoe ben je daar aangeraakt? Ik denk dat voor velen dit het grootste probleem is, als je dit meteen kan bemachtigen kan je eender welke Skyline namelijk op een dikke maand invoeren (als je een goede stock skyline hebt). Dat attest was namelijk mijn grootste probleem, heb er een halfjaar op moeten wachten.

ps. als je bij de duane gaat vraag voor het vignet 705, dan weten ze meteen waarvoor je daar bent. Zeker de aankoopfactuur/verkoopsovereenkomst en inschrijvingsbewijs niet vergeten. Kost maar 10 cent of zo
    Iemand die Gerrit Huysmans heet heeft me ze bezorgd. Van wat ik heb kunnen afleiden uit zijn mails was hij van plan een import bedrijf te starten. Ik zou er naar verwijzen maar het bestaat nog niet.

Beginnende gebruiker
    Registratie
    Sep 2014

Standaard

1000x dank, importeren naar belgiŽ vind je niets van info over tot nu. ik heb 4 jaar gespaard voor een skyline en wil hem graag zelf importeren omdat de meeste bedrijven zo goed door vragen

Skyline Club Member Skyline Freak Godzilla's Schermafbeelding
    Registratie
    Jul 2011

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rodney Bekijk Berichten
    1000x dank, importeren naar belgiŽ vind je niets van info over tot nu. ik heb 4 jaar gespaard voor een skyline en wil hem graag zelf importeren omdat de meeste bedrijven zo goed door vragen
    serieus goed doorvragen.

@ Topicstarter, k heb 6maand moeten wachten op mijn papieren, en tuning bij homologatie is wel mogelijk, mits je de nodige documenten van Nissan Japan kunt voorleggen dat deze onderdelen in orde zijn voor jouw wagen.
    K ben gehomologeerd met aftermarket coilovers (3weg regelbare nog wel), velgen, uitlaat en nog wa prul.

Registratie
    Apr 2016

Standaard

Waar heb je dat specificatie-attest kunnen verkrijgen?
    Heb al 3 importeurs, 2 nissan-garages , een belletje naar nissan belgie en een mail naar die nissan garage dat op uw specificatie-attest staat achter de rug. Die laatste had de vraag doorgestuurd naar de collega's maar sinds niets meer van gehoord. Die andere rest kreeg ik het respons dat ze het of niet meer deden of precies van niets weten. Ze willen bij de keuring mijn papieren niet doorsturen voor ik dat attest heb <.<

Member Beginner
    Registratie
    Dec 2016

Standaard

Zou dit allemaal nodig zijn met een oldtimer ook?
    Ik ben van plan binnenkort mij 1991 R32 GTRals oldtimer in te gaan schrijven. Morgenvroeg voor de 1e keer naar de douane, papier met betaalde taksen heb ik, dus dat moet al goedkomen.

Ik hoop er op dat voor oldtimer geen typegoedkeuring nodig is, maar dat ik er meteen door kom. Maar mistlamp is wel een die ik nog moet zorgen denk ik

Registratie
    Jul 2011

Standaard

oldtimer niet nodig, al zou ik niet te lang wachten met oldtimer te keuren mits het stilaan eraan aant komen is dat ze het willen gaan veranderen.

Greetz jo knutsel

Registratie
    Apr 2016

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Slenders Bekijk Berichten
    Zou dit allemaal nodig zijn met een oldtimer ook?
    Ik ben van plan binnenkort mij 1991 R32 GTRals oldtimer in te gaan schrijven. Morgenvroeg voor de 1e keer naar de douane, papier met betaalde taksen heb ik, dus dat moet al goedkomen.

Ik hoop er op dat voor oldtimer geen typegoedkeuring nodig is, maar dat ik er meteen door kom. Maar mistlamp is wel een die ik nog moet zorgen denk ik
    Oldtimer keuring heeft geen gelijkvormigheidsattest nodig. Als je ziet dat alles inorde is (lichten , gordels , mistlicht, reflectors,...) ben je binnen een weekje of 2 al aan het bollen!

Registratie
    Jul 2011

Standaard

binnen de week indien auto conform is (lichten ombouwen, mistlicht, reflectors) en algemene staat ok is van auto.
    auto oldtimer gekeurd, naar verzekering gaan, inschrijven bla bla bla, 2 dagen later rij je rond

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. van belgiŽ naar nederland
    Door benzyke in forum Offtopic forum
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 04-01-14, 21:53
  2. skyline importeren nederland-belgie
    Door dries in forum Importeren
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 01-02-11, 20:12
  3. De antenne plugs uitgelegd.
    Door stefan in forum I.C.E.
    Reacties: 7